الخميس، 26 نوفمبر، 2009

كل سنة وانتم طيبين
وبخروف العيد مضحيين
وفي اللحمة الضاني ملهلطين
نعيد كلنا واحنا سعدا ومبسوطين
بالعند في اخواتنا الأندال المتنمردين
ويفضل علمك يامصر مرفرف ليوم الدين


ووو.......عجبي
إحســان المصري


الثلاثاء، 17 نوفمبر، 2009

انتى جاية اشتغلى ايه؟؟؟



انا بصراحة طقهت وزهقت ومليت وحطيت صوابعى العشرة فى الشق

أى.... والنعمة لحد ما صوابعى اتزنقت ومعرفتش اطلعها تانى

كل ده بسبب الراجل اللى انا متجوزاه

واه.... يا باباتى .....مورينى الويل والعويل

قال ايه لابس ومتامع واخر شوياكة علشان ميعاد الانترفيو

والانتريوووووووه بتاع السكورتورة اياها

وجاء موعد الانتريووووووووه

وبعدين يا شفشق تعملى ايه يا شفشوقة؟؟

ازاى بافكارك الجهنمية ممكن تطفشى السكرتورة ديه؟؟

اه.... لازمن.... وحتما ولابد انك تكبسى على انفاسه لحد ما تطلعى السر الالهى

مش احسن ما تيجى واحدة تورة تلهف الراجل منك؟؟

وتكوش على 275 ج .... وانتى قاعدة فى البيت مش لاقيه نصهم

ولا حتى هتلاقى حد يعبرك

مهو بعد ما هتشرف الهانم بطلعتها البهية

مش هشوف وش المحروس تانى

ومن هنا ورايح هيعملها حجة ويقول اصلى عندى شغل

حاكم زيادة الشغل عند احسان مرتبطة بالكثافة السكرتيرية

الله يعينه ويهد حيله

المهم قلت لا ....ودى تيجى ....امال تبقى شفقة ازاى؟؟

لازم رجلى على رجله

لحد ما اكعبله واشنكله ....ولا يمكن اكسرهاله خالص ويقعد فى الجبس ميروحش الانترفيو

لازم اروح معاه اشوف الماصوعة اللى هيختارها

وادخلها لجنة مختصة بالفحص والمحص

والتمحيص الدقيق والبقسماط وانخلها كده شمال ويمين

واسويها على الجانبين وفى الاخر ادخلها الفرن احرقها ونخلص

و رحت مع سونة المكتب بلرغم من كل المحاولات الفاشلة منه باقناعى بانى مروحش معاه

علشان ده شغل مش فسحة ..... لكن على مين ؟؟

وده يصح برضه ؟؟ده برضوا شغل سونة وانا احبله الخير

وجاء موعد وجع البطن... وكركبة المسارين ...والصداع المزمن المصاحب لرشح

بصيت لاقيت خير اللهم اجعله كوابيس

لقيت حاجة هلت علينا طول بعرض بارتفاع ولا كأنها هضبة

قلت فى عقل بالى" ايه ده هو فى بلدنا المقاسات دى؟؟

امال الواحد ماله طالع كده ليه ؟؟

ده انا بالنسبة لها لسه مولودة امبارح وعندى شهرين يا دى النولة

يا اختى الواحدة كده كانها مش سوتات خالص

لا تمنيات فى اربعات تلاجة ايديال يعنى بالنوسبلها

و لقيتها حلوة كده الحق يتقال تتاكل بعد الاكل

على انها حاجة حلوة

وكمان نغنوشة وفرفوشة ودلوعة ورقيقة من النوعيات اللى ما بتاكلش الا رقاق وبسكوت

ورقاق ايه.... من غير لحمة علشان التخن والريجيم والذى منه

المهم كلها انوثة طاغية ... طاغية... طاغية " تخلى الواحد من كتر الطغيان يستعمرها"

طبعا اختكم والحمد لله قمة فى الجمال والرقة والشوياكة

احم احم قصدكم ايه؟؟

سمعاكم ...هس ولا حد يفتح بقه

ولا يقول حاجة خليها فى سركم ....اياك وان

المهم انا تنحت وبحلقت وعينى من كتر البص جالها جحوظ

وكادت ان تخرج من وجهى

ايه يا بت التشطيب الفول اوبشن ده؟؟

شفتوا فول اوبشن مش طعمية اوبشن

هتقولولى تفرق ايه يا شفقة اهو كله فول ؟؟اقولكم لا تفرق فى القلى

وبقيت زى المجانين وبعدين ....وبعدين ..... الراجل كده هيروح منى

المطافى .......الاسعاف اى جهة اونقاذ

شوية وقعدت ابحلق فى لبسها

لقيت المحزق... والملزق ...واللى هيتفرتك

والمطرقع... والعالى وكله كوم ...والعالى كوم

لابسة كعب 20 سم الواحد علشان يكلمها لازم يطلعلها باسانسير

المصيبة ان الرجالة وخاصة سونة من ذوات القلوب الضعيفة والرهيفة من الكعب العالى

اول ما يسمعوا ... رنة كعب الغزال يا متحنى ....تك ....تك .....بينسوا نفسهم

ويتلحس مخهم ...بس على مين

والنبى لو اتلحست يا احسان لاوديك مستشفى المجانين بنفسى وده عز الطلب

وبقيت اكلم نفسى

وانا جايباها من فوق لتحت

يا دى النولة امال فين الجلاليب والملايات اللف ؟؟

ولا الفئة دى انقرضت ولا ما بتقرأش اعلانات؟؟

جتكم خيبة .....كده مش هتلاقوا فرص للشغل والبلاوى دى هتعملكم بطالة

ولا الميكب سيدى يا سيدى

ولا اللى رايحة فرح ....فوشة هنا وفوشة هنا شوية سايبس على تريكس

انما ايه عاملين شغل جامد بالالوان

والضحكة اد كده... والضب باين والاسنان صف لولى من بتاع عبد الوهاب

اللى بياكل جلاس وتدوب قلوب الناس

والشعر مفرود عند مكوجى رجل" ليس" علشان التيس

وكل شوية تطوحه يمين وشمال

قال يعنى احنا ناقصين

قلبت عليا المواجع و خلت الواحد افتكر انه كان زمان عنده شعر

بس على مين خليها تفرحلها بيه يومين

علشان باذن الله هيتحلق بموس على الزيرو وهيتحط بداله مرهم كبريت زى المسحراتى

وحاطة اصنص شادية وريحتها جايبة اخر الشارع

تخلى الواحد يغمن عليه ودى اكتر حاجة بهدلت مشاعرى واحوساساتى

خلتنى اقعدت اشمشم فى نفسى ولا اللى عندها انفلونزا الحمير

وفكرتنى بريحة البصارة والسردين المخلل والبصل وكل ما لذ وطاب

بس والنبى ......صبرها عليها....الصبر جميل

اما خليت ريحتها بكابورت

وانضمت لفريق بكـــــــــــا...بور....تات....بتاع عادل امام

مبقـــــــــــــــــــاش انا شفقة

شوية بصيت لقيت الراجل اعصابه باظت.... وركبه خبطت فى بعض ....وايده رخرخت

تقريبا جهازه العصبى كله فك او اتدمر

وساعتها بصيتله و قلت اما الحقه وافوقه لحسن ما يحصلش طيب

واخرته تكون 55 اسعاف

هو والمزغودة ورحت مشمرة الكمام ورافعة الحواجب تمانيتين

وقاعدالهم وبصوت جهورى رجرج المكتب باللى فيه

احسان..... ايه ده ولا كانك شفت الاميرة ديانا

دى كبيرها الاميرة دبــــــــانة

ساعتها الباشا تقمص الدور وعمل فيها الكونت دى مونت فرستو

لحد ما اتفرستو وقعد يسألها

"وكان الانترفيو كالاتى"

سونة: حضرتك نورتينا وشرفتينا

المزغودة:" بدلع" ميرسى لذوق حضرتك

انا: "فى سرى" يقطعك يا احسان اللى عمرك ما قلتهالى

مع انى من غير حلفان

شمعة حياتك.....لمبة 500 وات

بت مضيئة كده..... كلى نور.... ومن غيرى حياتك تعمل قافله

سونة: ممكن اعرف حضرتك اشتغلتى فين قبل كده وخبراتك السابقة؟؟

المزغودة: " بمياعة" انا خريجة مدارس لغات ...وجامعة امريكية

واشتغلت فى شركات تصدير واستيراد

طبعا ماكنش يقصد خبراتها فى العمل وعلى مين ده

انا فهماه وعجناه وخبزاه

طبعا يقصد خبرتها فى المياعة والمياصة والمشى على الحبل

والهروب من باب المطبخ وندغ اللبان وخطف الرجالة من الستات

وقال المزغودة

هتعميلهم عليا والنبى ايه

قال امريكانية قال ....ده انتى كبيرك كفر ابو تشت مركز حمص

ومالهم خريجين معهد البوستة كفروا

دول زى الفل

وتصدير واستيراد ...طبعا مهو كل اللى مالوش شغلة يقول تصدير واستيراد

بنصدر اللى بيصدروه ونستورد اللى بيستوردوه

تصدير المياصة ....واستيراد المياعة والمسخرة

يا مزغودة ....ده انتى كبيرك صينى تقفيل مصرى


سونة: طيب حضرتك عنوانك ايه.... يعنى علشان نشوف قريبة من المكتب ولا لا؟؟

انا فى سرى: اعملهم عليا فاكرانى مختومة على قفايا

لا انا مصحصحالك اوى يا سونسون

الباشا بيتأكد قريبة ولا ...لا

علشان لما يسحب بالشبشب الزنوبة اللى انا شاريهوله فاكرينه؟؟

ويروحلها بالليل ميتوهش

بس على مين

والنبى اروح اطرقع الشبشب فوق نفوخها

لحد ما يجيلها ترجرج فى المخيخ

واطلع على جسمه البلى الازرق


المزغودة: انا حضرتك ساكنة فى الزمالك

يا ختى كميلة ...وماله الاهلى كوخة ولا كوخة؟

ولا باب الشعرية ....والعتبة؟

هتستعرى من اهلك ..و هنستعبط من اولها

ده انتى كبيرك زقاق المدق اوضة وصالة وعفشة مية شرك مع الجيران


سونة: طيب حضرتك معاكى اى كورسات تانية غير اللغة؟؟

المزغودة: افكورس....اخدت كورسات كتير فى السكرتارية وادارة الاعمال

وبعرف اتكلم 3 لغات

انا: اه يانى منك..... ومن كدبك قال كورس قال

اللى ما شايفة خبطة كده ولا بشلة هنا من اثار كورسى واحد هتكدبى وتقولى كورسات

طيب الهى كورس من الكورسات اللى خدتيها يفلقلك نفوخك نصين

قال كورسات قال.... وطرابيزات

انتى فاكرة نفسك جاية تشتغلى عند منجد؟؟

واذا كان على اللغات

انا بعرف بورسعيدى ودمياطى واسكندرانى

يعنى محدش احسن من حد


سونة: حضرتك كام سنة .... والحالة الاجتماعية؟؟

انا: والنبى ده سؤال مهو باين كام سنة

تابيدة ... والحالة الاجتماعية بايرة ومش لاقية حد يلمها

المزغودة: برقة" 45 سنة ...وانسة


بصراحة وقتها انفجرت وكأنى كان جوايا فيضان وحمم بركانية ومتغاظية

ورحت قايلالها وانا متغاظة

يا خلاصى ومالك فرحانة كده ليه يا نوغة؟؟

امال لو عشرين كنتى عملتى فينا ايه يا سنيورة ؟؟

انا لو منك مشحططش نفسى

وادور على راجل اوقعه بالرموش الصناعى الحلوين دول

اللى عاملين زى التندة

وشوية البوية اللى مهببه بيهم خلقتك

واتجوز واتستت بدل المرمطة وشغل البيوت والدلاله


المزغودة: ايه شغل البيوت!


انا :طبعا يا حلوة امال انتى فاكرة نفسك جاية تشتغلى ايه؟؟

مودمزيل.... ولا مديرة ....ولا تحطلنا رجل على رجل علشان نشم الاف

وكأنى ساعتها بقيت قطر ...ومحدش عارف يفرملنى

امال انتى كنتى فاكرة ال275 جنية دول هندفعهملك ليه؟؟

علشان جمال عنيكى ....ولا خطوة رجليكى

بصى يا قمر انا هعلمك شغلة للزمن اهو حاجة تنفعك لما تروحى بيت العدل

اللى ابقى قابلينى ان شفتيه

احنا عايزين سكرتيرة تيجى الصبح الساعة 6

يعنى تصلى الفجر وتنزل علطول

و تيجى تفتح المكتب وترش ادام الباب

علشان دى ساعة صبحية والرزق يحب الخفية

وبعد كده تجيبى خيشة وتمسحى المكتب ...وتنفضى التراب

الهى يجيلك حساسية

وتكنسى ...وتروقى كويس

وبعدين يا كميلة تشمرى وتدخلى على المطبخ تغسلى المواعين

وتحضرى الشاى والقهوة علشان الضيوف اقصد العملاء

واياك ....اياك ....شوفى انا بقولك اهو... حذارى تقولى مبعرفش

اعمل شاى ولا قهوة ....انتى حرة

ولا لو كنتى بتعملى القهوة من غير وش

يبقى نهارك كحلى

وعموما هبعتك عند الواد منص اللى عنده نصبة شاى على اول الشارع

تاخدى كورس بدل الكورسات والطرابيزات اللى انتى واخداهم

اللى لا بيودوا... ولا بيجيبوا وبكرة تدعيلى

انا بعلمك حاجة تنفعك فى الفيوتشر

وبعد ما تخلصى اعمالك المكتبية تطلعيلى البيت خطوتين من المكتب

اهو تساعدينى فى البيت

شوية غسيل على حبة تنضيف وترويق

ومايمنعش من طبيخ

تقشريلى كوسة.... تامعيلى بامية

بدل ما تامعيلى نفسك

المهم هكسر وسطك... وافك رجلك من بعضها

ها قلتى ايه؟؟

طبعا الشغل عندنا مريح ....وعدد ساعاته مناسبة ....والمرتب ملائم

بصيت لقيت المزغودة بتضحك زى الهبل وفاتحة بقها على اخره

وبتهزلى فى الخصل اللى باذن الله هخليها قرعة

بتقول انها موافقة

يا دى النوصيبة ....يا خراب بيتك يا شفقة ....شكلها لازقة بغره ... وامير

احسان :"باستغراب" طيب حضرتك موافقة على السيلارى؟؟

المزغودة: اكيد افكورس والا مكنتش وافقت على الشغل عموما 2075 جنية مش بطال

ساعتها احسان بصلى وبرق واحنا الاتنين فى نفس واحد

ايه كام قلتى كام.....؟؟

المزغودة: 2075ج ....واكيد طبعا لما تشوفوا شغلى هتزودونى

احسان بصلى وطبطب على كتفى وسابلى الساحة علشان اتصرف براحتى

شفقة ..... ادخلى يا حبيبتى ووريها .... اشتغلى يا شفقة

انا: هااااااااااااااااااااااااااااااااا وهاتك يا عض وضرب وشد فى شعرها لحد ما نفدت بجلدها وقالت يا فكيك

وساعتها احسان بصلى ورفع الراية البيضاء وقالى وهو بيعيط.... حسبى الله ونعم الوكيل خلاص

سلمت امرى لله وهتبقى انتى التورة

باركولــــــــــــــــــــــــــــــــــى


شفقــــــــــــــــــة

الأربعاء، 4 نوفمبر، 2009

يا انا .......يا الست السكورتوره


هالو ايفرى بادى نفر نفر نفر...... بجد وحشتونى موت
ولعلمكم دى مقدمة حونينة علشان تنصفوا اختكم المسكينة
اللى جوزها عايز
يجبلها ....توره.... قصدى ضرة
واليكم
ما حدث
قال ايه لسه قايمة من النوم
وبفتح عينى اللى يدب فيها شيكولاته
الاقى الباشا قاعد ع
مال..... يتهرش بلذاذة
ومبسوط على الاخر ...وبقه م
فتوح اد كده
وده حاجة نادر
ا ما بتحصل
قلت يا ترى يا بت يا شفشوقة الراج
ل ده كان بيعمل ايه وانتى نايمة على روحك
قاعد وشه
فى وش النت
لا.....الموضوع فيه ا
ن واخواتها كمان
لازمن ...وحتما... ولابندق تقف
شيه وتطلعى بيه على الكراكون
ويقر ويعترف ادام البيه ال
ضابط
وبعدين قلت فى
عقل بالى ...وضابط ليه ؟؟
وانا رحت فين ؟؟ده انا اجدع من مية ضابط
بدبورة ..ونسر.. وص
قر.. وحداية كمان
المهم انى تقمصت الدور ونطيت جرى من
على السرير طيران زى اطاطا
ورحت لازقة فى احسان وفجاءة الرا
جل اتخض وكان هيموت من الخضة
يا اختى... جماله حلو يا ختى شب
ابه حلو ...الكميلة اتخضت؟؟
ايه مالك اتفزعت
ليه ؟؟
شفت بعبن.. ولا ايه ؟؟هو انا عووووو
وووووووو؟؟
احسان:"يلتقط انفاسه" نفس نفس و ب
رخامة... معقول ودى تيجى
قطع لسان اللى يقول عليكى كده
يا مصيبتى قصدى يا حياتى
انا: وانت بتعمل ايه عل
ى النت من امبارح؟؟
ومالك قاعد لازق وشك ف
ى قفاه ليه ؟؟ اعترافات
ايه يعنى اللى شدك كده ..ده انت مانمتش من امبارح ومش عوايدك
اول مرة فى حياتى انام واستجم من غير صوت ا
لشكمان المسدود بتاع مناخيرك
احسان: اصلى
عندى شغل
انا: اه طالما بدأت بكلمة "اصلى "يبقى وراك مصيبة
شغل ...شغل ايه ده ان شاء
الله اللى بيسهروله ادام النت ليل ونهار؟؟
احسان :اصلى بعمل اعلان علشان انزله على النت وفى الجرايد
انا قلت... كلمة اصلى فيها ري
حة مش مريحانى
اوعلان ...اوعلان عن اي
ه ؟؟
تكونش اخيرا هتطلبلى سفرجى ....وشغ
الة علشان ترحمنى من قرف شغل البيت
معقول ...هتعبرلى اخيرا عن
فرط حبك ليا يا حوياتى
احسان: فرط هو عنقود
عنب بقولك شغل مش فكهانى
انا بعمل اعلان بطلب فيه سكرتيرة
انا:"بحول" ايه سكورتيرة .... اسم النبى صاينك وحارسك
والسكرتيرة لازمتها ايه
ان شاء الله ؟؟
هتيجى تاخدلك الهدوم فومين ولا هتشرف على قهوة ساعدتك
ولا تكونش هتقعدها على ا
لورق علشان مايطيرش
احسان: يا حياتى الناس الشيك... كلها بت
عمل كده خاصة لما تكون عندها شغل متلتل
ومحتاجة حد يساعدها فى م
هامها الوظيفية
انا : تقصد الناس الشيك اللى من غير
رصيد اللى بأذن الله على الومان عدل
عموما ورينى الاعلان اللى شوية شوية هتنزله فى الجزيرة والفضائيات
وبعد اطلاع اللجنة المشكل
ة برئاستى على الاعلان
بعيد عنكم اول ما شفته صرخت
.. وصوطت .. وشديت فى شعر احسان
لحد ما طلعت البارو
كة كلها فى ايدى
وكان يا عينى لسه مركبها عند كوافير الصغنن
يلا مالوش نصيب

والاعلان كالتالى
وعلى المتقدمة للوظيفة ان تتوفر فيها الشروط والفاصلة والهمزة والغمزة واللمزة
"ودول اهم من الشرو
ط نفسها"
مطلوب انسة ...عزباء ...حسن
اء ...هيفاء... دعجاء... شمطاء
بيضاء السحنة ...غ
ير طويلة اللحية
ملفوفة القوام ...صابة السيقان ... طويلة القامة
لبقة... بحبوحة حبتين ...اجتماعية

ترد على التليفونات والفاكسات... و تجيد العلاقات العامة والخاصة
متفرغة طوال اليوم وليس لديها اى ارتب
اطات ..............شلولخ
وما ليكم على حلفان انا شفت الاعلان من هنا وبعدها بثانية احسان ما كان ليه اثر فى البيت
فى ثوانى نط من البلكونة
على القهوة اللى تحت البيت
ولما رجع عينكم
ما تشوف الا الضلمة
قعدت استجوبه ولا ك
أنى امين شرطة اسم الله وبعمل محضر
والنبى لتحكموا انتم عليه



بقى عاملى اعلان تط
لب فيه سكرتيرة
انسة عزباء .....وليه متكونش متجوزة او مطلقة وتعول
وعندها عشرة خمستاشرعيل بتجرى عليهم
علشان تاكلهم ....ها.... بقى بدل ما تكسب فيه
ا هى وولادها ثواب
تروح تجبلنا مصيبة فاضية
لا وراها عيل ولا تيل
وفى الاخر تتبلا عليك وتقع فى عرضى ل
حد ما تكتب عليها وتاخد اللى ورانا وقدامنا
يعنى ما تلاقيش الا الفاضية للرو
ج والمسكارا والكلام الفاضى
سونة:يا ريت تتبلا عليا ..... احم مهو يا روحى المتجوزة هتيجى كل يوم ت
قولى روحنى بدرى
العيال هعدى عليهم فى الحضانة ...
.والواد بيعيط سيباه عند الجيران
طيب ادينى كل يوم ساعة ر
ضاعة ومش هنخلص
انا : وماله نديها ساعة رضاعة... ونجبلها بزازة كمان

وايه حكاية حسناء.... دى كمان؟؟
يعنى لازم يكون عندها حسناء وماله بهاء وفطحاء وبلهاء
وكمان هيفاء
ومالها عائشة الكيلانى ؟؟ زى الفل وطقم اسنان مفيش اجمل منه
هو يعنى مكانش بو
س الواو ما ينفعش؟؟
استريح محدش هيتعور عندنا
ولو حصل مش هنبعت لهيفاء فى حا
جة.... انا عاملة حساب الشاش والقطن
احسان: "بيتمتم" عيشة الكيل
انى !حرام عليكى يا مفترية
هتبقى بره وجوه ...مش كفاية معاشر الكيلانى نفسه بقالى سنين حرام لما اغير؟؟
انا : بتقول حاجة يا
سونسون؟؟
سونة: لا بكلم نفسى اتجننت... يا رو
حى اتجننت
انا: شمطاء... دعجاء ...بيضاء السحنة ... ومالهم السمر؟؟

عليهم كخة.... ده السمار نص الجمال.... لا ده الجمال كله
اول مرة اعرف ان ذوقك وحش و
مابتفهمش فى الالوان
قال بيضاء قال وانت هتغمسها ولا هتعمل بيها اعلان رابسو ..دى حاجة غريبة والله
سونة: انا كنت بقول البيضاء تخل
ى يومنا ابيض زى الفل
ما تعتموش وتغمأها فى و
شنا.... اكتر مهى غامقة


انا: وايه ملفوفة القوام دى كمان؟؟

وهو انت عامل اعلان عن سجاير كليوباترا يا روحى؟؟
ده انت حتى ما بتدخنش....
والتدخين ضار بالصحة
وبعدين مالهم مكعبرين القوام ....وملكومين القوام

دول حتى شكلهم سكر وهما ماشين زى البط كده فى المكتب
والواحدة منهم تطلب منها الحاجة تعملهالك اليوم اللى بعده.. على ما تقوم طبعا
يا شيخ اهو نشجعهم برضوا ونرفع من معدنيا
تهم لو قدرنا نرفع يعنى وابقى قابلنى
سونة:"هيعيط" بط
.!مكعبرين !
هو انا شغال فى بحيرة البجع

رفع ايه انا ماليش فى الاثقال وضغطى واطى
انا عايز سكرتيرة مش واحدة تقول كا
ك


انا : وايه ....ايه صابة السيقان.... ايه يا حبيبى ده ؟؟
هو انت مقاول انفار ....وطالب بناه علشان يصب خرسانة
ومالهم مفشكلين السيقان ....معرجين ومقوسين الارجل
....واللى عندهم فلات فوت
دول حتى يشتغلوا معاك العمر كله
ومش يسيبوك علشان هيبقوا واخدين اعفاء من الجيش
سونة: بناه! وخرسانة ! الهى العمارة تتهد فوق نفوخك يا شفقة يا بنت حواء وادم


انا :كمان ايه طويلة ا
لقامة دى ؟؟
ومالهم الاقزام... وحشين دول ؟؟ ده حتى شكلهم حلو وما تحسش بيهم فى المكتب
يروحوا... ييجوا ويعدوا جنبك ولا انت هنا
زى النسمة لكن الطوال يخرمولنا السقف

واحنا لسه منكسين البيت ومش ناقصين غرامات
احسان: اقزام ... ؟؟ هو انا هشغل فطوطة

بقى ياربى احلم بفطومة.. يطلعلى بقدرة قادر فطوطة ...قادر على كل شىء


انا: وكمان عايزها ...ليفة!
ليه هو احنا هنستحمه بيها احنا نضاف والح
مد لله
سونة: لبقة يا روحى...... لبقة ....يعنى بتعرف تتكلم مع الناس علشان العملاء
انا: اه تقصد بلسان ونص.... طيب ما تجيب بغبغاء احسن
اهو يسلى وبعدين عملاء ايه .....هو انت شغال فى فودافون؟؟
ده حتى خير الكلام ما قل ودل ...وعلى راى الباشمهندس فؤاد المهندس
"كلمتين وبس"
سونة: اهى فتحت اذاعة الشرق الاوسط .....اهى....
ومش هنخلص


انا : وايه اجتماعية دى ......؟؟
وهى جاية تشتغل ولا تتعرف على الموظفين
لا...... يا حبيبى احنا مش ناقصين ق
صص حب وجواز عرفى
وندخل فى متاهات ...ومالها المنطوية المنكسرة الغلبانة
اللى وشها ما بيفارقش الارض دى حتى متعملش مشاكل
احسان: مابتفارقش الارض ...هو انا جايبها تبص لى على الجزمة ........ارحمنى يارب


انا : وكمان ترد على التليفونات ..
..وهو انت عايزلك ردادة ياخويا
وايدك راحت فين .....ولا هندفعلها مرتب علشان تقول" الو"
طيب ما اسجلك شريط بصوتى ....ولما التليفون يرن تلاقى "الو" فى منتهى الرقة والحونية
احسان: ايه شريط وانا هشغل اغنية لسعد الصغير ...حاشرة ودنك حتى فى الشغل


انا:وتجيد العلاقات العامة والخاصة !!! سيدى يا سيدى
وهو انت هتبعتها عند الجيران ...........ولا ه
ى جاية تشتغل فى اليونسيف
سونة: اليونسيف ......واليونيخنجر ...اللى ان شاء الله يدخل فى رقبتك يحشها


انا : وبعدين مفيش حاجة اسمها متفرغة

ناقص تقول انك هتجيبها تبات معانا كمان فى البيت
اصل الحكاية ناقصة دى كده تبقى فاضية ومورهاش حاجة بقى ومبعوتالى مخصوص
سونة: تبات ؟؟ ياريت .........حد طايل
انا: ايه..... ايه..... ايه ......ايه
لا يا سيدى الاعولان ده لازم يتعدل
زى ما انا قلت ....
........والا
سونة: يوووووووووووووووووه ....وهو كده بقى اعلان طلب سكرتيرة؟
ده كده اعلان فى صفحة الوفيات....يا امى


انا: خلاص عندى اقتراح.....ايه رايك لو تشغلنى انا سكورتيرة؟؟
احسان: يا حياتى انتى تنفعى سكورتوووووره
تووووره مش تيرة ... فيه فرق
انا:عموما جربنى وانا فيا كل المواصفا
ت المطلوبة
واهو اخد انا السولارى وابقى وفرتلك
ويبقى زيتنا فى دقيقنا
سونة: مخضوض" زيتنا فى دقيقنا وهو انا عامل اعلان عن طباخة
لا......... اعلان الوفيات ارحم
انا :" بصوت اجش "كده يا سونة ... ماشى ... والله لتندم"
عموما انت الخسران كنت هوفرلك
وبما ان فلوسك كتير اوى ومش عارف تبعزقها فى ايه ... هخليك تزود مصروف البيت
اه يا خويا... اللى يخليك تدفع مرتب 275 جنية بحالهم للسكرتورة
يبقى انت مدكن من ورايا وانا نايمة فى العسل ويا انا يا التوووووورة

وقال على رأى المثل"ربى يا خايبة للغايبة" وعجبى


شفقة